Saturday, July 17, 2010

mee rebus d only mine

untuk mendapatkan kelazatan rasa mi rebus yg benar2 tak dapat dilupakan oleh tekak sesorang mmg sukar. Ada saja yg tak kena kurang manis lah, terlebih manis lah, rasa udang kering sangat lah dan mcm2 lg. bg pengalaman ku sendiri plk mmg sejak baru kawin aku mencuba buat kuah mi rebus suami ku lah org yg slalu beri komen yg ade kalanya buat aku putus asa nk buat lg. Tp semakin dikritik smakin aku geram nk buktikan mi rebus aku menepati citarasa. kini suami, anak2 dn mereka yg pernah merasai mi rebus aku memberi komen yg menggembirakan aku!
Disini agak sukar aku nk memberikan resepi kerana slalunye aku msk tak ada sukatan. mmg agak2 jer.. tp korang bole cuba kalau rasa nak try rasa..

Dgg lembu (sbhgian dipotong kecil2, sbhgian dikisar halus)
udang hidup (buang kulit)
udang kering (jgn takut2 guna udang kering kerana udang krng mainkn peranan nyedapkn rase)
buah keras
cili kering (sikit je)
bwng kecil
bwg putih
halia
lengkuas
serai (titik saje)

kesemua bahan diatas dikisar melainkan daging dan udang hidup. serai titik aje.

keledek (rebus dn lenyek)
santan
rempah kari daging
kiub pati lembu atau ayam
gula melaka atau gula timbang(gula merah)
garam,
tepung jagung( bancuh ngn air utk bg pekat kuah)

mi kuning
taugeh
telur rebus
daun sup n daun bawang
cili hijau
limau kasturi
bawang goreng
pendaram (jika tau buat lg sedap)
tahu goreng

cara:
tumis semua bahan td bersama dgg kisar dn dgg yg dipotong kecil2. tumis hingga agak garing, masukkan air(bnyk mana yg kita suka) juga santan.gaul rata biar didih, masukkn keledek yg dah dilenyek masukn udang hidup. bila dah didih masuk pula gula melaka, garam. masuk bancuhan tpg jagung. rasa lah dulu jika kurang manis bole ditmbh gula pasir kerana kuah mi rbs mmg kurang enak kalau kurang manis. tp jgn la manis sgt dong..

celur mi kuning dn taugeh. dan hidang la bersama bahan yg lain. selamat mencuba! kuah mi rebus saya mmg ada nmpk udang dan dagingnya baru lah sdp dimakan...

No comments:

Post a Comment